Els equips en acció

Aquest és el dia a dia de les escoles durant la missió!

5è PRI

2024-2025 / Fes visible l'invisible

5è · Col·legi Sant Lluís
Barcelona · Barcelona
Lab1 Matèria
Només existeix allò que veiem?

La reacció química amb 3 estats de la matèria!
20/11/2024

0.Presentació: Som del Col·legi Sant Lluís de Nou Barris, Barcelona, i cursem 5è de Primària. Ens diem Papagenos/as (en honor al personatge de la flauta màgica de Mozart). Us adjuntem les nostres conclusions i reflexions del LAB 1, ho hem fet en grups de 6, i aquestes són les millors respostes entre tots els grups. 1. Només existeix el que veiem? No perquè hi ha partícules i àtoms que no veiem, o un munt d'éssers vius que sense el microscopi no podríem veure. 2.Els tres estats que podem trobar en una matèria? Els 3 grans estats de la matèria són: el líquid, el sòlit i el gasós. Per posar un exemple, podem parlar de l'aigua, que la podem trobar en estat sòlid (gel), líquid (mars, oceans i rius) i en vapor (gasós), com quan bullim per cuinar a casa. 3.Es pot produir un canvi d'estat? Sí, es pot produir un canvi d'estat en una reacció química (com la que hem fet amb l'experiment, on el vinagre i el bicarbonat reaccionen i creen una nova matèria, el diòxid de carboni). De fet, en l'experiment del LAB 1 creem l'últim estat que ens faltava, el gasós, ja que el líquid i el sòlid ja els teníem. 4. Què és la densitat? És el pes (massa/volum) de la matèria que pot estar en qualsevol dels estats. Com més dens més a prop del fons estarà. 5.La densitat ha sigut important en aquest experiment? Ha aparegut a tots els experiments en l'experiment de l’espelma com que és més dens desplaçava l'oxigen a l’espelma i l’espelma no tenia oxigen i s’apagava.


Lab2 Força
Per què es mouen les coses?

El poder de la força invisible!
17/02/2025

Com que tots els materials (de l'experiment) són conductors d'electricitat, tenen àtoms, i per tant, tenen electrons, i hem de portar-los del pol positiu al negatiu (oposat). Gràcies als cables movem els electrons cap a la bombeta amb un cable i un altre cap al pol oposat de la pila. El cable enrotllat al voltant de la brúixola i connectat a la pila, fa que la brúixola ja no apunti al nord. Això succeeix gràcies a que hi ha una força influent, aquesta és la força elèctrica. Quan acostem l’imant, fa que la força elèctrica es torni en electromagnètica, això passa perquè el camp magnètic s’ha fusionat amb l’electricitat. L’imant busca l'atracció (el nord) o el repoliment (el sud).En el primer cas (pregunta 1), la força elèctrica és la que mou l’agulla, tot generant un camp magnètic (Llei d’Ampère). En el segon cas (pregunta 2), el camp magnètic generat pel corrent és més fort i pot alterar més el comportament de la brúixola, fent que l’agulla es mogui de manera inesperada.Com bé diu el seu nom, "electromagnètica", "electro-" d'electricitat (formada per la pila) i "-magnètica" de magnetisme (produïda per l'imant). Així doncs, el terme "electromagnètic" fa referència a la interacció entre camps elèctrics i magnètics.







Una iniciativa de:


Alba

En col·laboració amb:


Produïda per:


eduXarxa

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a finalitats analítiques i tècniques; tractant dades necessàries per a l'elaboració de perfils basats en els teus hàbits de navegació.
Pots obtenir més informació i configurar les teves preferències des de 'Configuració de cookies'.

Configuració de cookies