Amb aquest repte hem pogut observar i descobrir que la llum no viatja de la mateixa manera pels diferents estats que troba pel seu camí. Hem vist que quan al got només hi ha orbeez, la llum del làser surt cap a diverses direccions, ja que la llum travessa dos medis diferents, l’aquós, dels orbeez i el gasós, de l’aire que hi ha entre ells. En canvi, quan hem omplert el recipient d’aigua, hem pogut veure un únic raig, ja que només ha passat per un sol medi. Amb l’experiment hem pogut descobrir una de les propietats de la llum, la refracció, un canvi de trajectòria de la llum quan passa per medis diferents. A la segona fase de l’experiment, hem comprovat com la llum del làser canviava de direcció, quan l’enfocàvem des de l’aigua cap a l’aire, no sortia del recipient, sinó que rebotava en el límit de l’aigua i sortia reflectida un altre cop cap a l’aigua, produint un efecte mirall. Així hem descobert que la llum té dues propietats, la reflexió i la refracció que ens permeten portar la llum d’un lloc a un altres i utilitzar-la per a desenvolupar diferents tecnologies, com per exemple la fibra òptica. Ha estat una experiència molt interessant i divertida.
Al llarg d’aquest segon laboratori hem descobert com interacciona la llum amb diferents objectes i com projecten la seva ombra segon del material de què estan fets. Amb l’activitat hem pogut classificar els objectes en tres tipus: 1) Objectes opacs: no deixen passar la llum, generen una ombra compacta, que podem veure tota de color negre, hi ha absència total de llum. Per exemple, hem pogut veure l’ombra d’un estoig, d’un pot de pega o d’un rotllo de cel·lo. 2) Objectes translúcids: deixen passar una part de la llum, en aquest cas l’ombra és difusa, fins i tot l’ombra pot tenir color. Durant l’experiment vam poder veure l’ombra rosa d’un regle translúcid. 3) Objectes que reflecteixen la llum: els objectes que reflecteixen la llum, com per exemple els miralls, són capaços de reflectir la llum i l’ombra de l’objecte per tota la classe, si el col·loques d’una determinada manera. No obstant, si l’enfoques directament, projecta una ombra compacta. Després de provar amb diferents objectes, hem pogut observar que la llum interacciona de diferent manera segon les característiques de l’objecte i en funció de la seva ombra podem descobrir característiques de l’objecte sense veure’l directament, generant ombres compactes, tènues, de colors o reflexar-se per diferents llocs. Ha estat una experiència molt interessant i divertida.
En aquest laboratori hem après com funcionen els nostres ulls a partir de la construcció d’una cambra fosca. Quan vam posar un objecte davant la caixa negra que havíem construït i el vam enfocar amb el llum, la lupa captava la imatge, tal i com ho fa el cristal·lí en els nostres ulls, havíem d’acostar o separar la caixa sencera per poder enfocar la imatge i veure-la reproduïda a l’inrevés al paper vegetal. Els nostres ulls, funcionen igual, hem descobert que el cristal·lí s’expandeix o es contrau per tal d’enfocar l’objecte que estem mirant, en funció de si està més a prop o més lluny. També hem vist com la pupil·la es feia més gran o més petita, per captar la llum de l’exterior, això ens ha sorprès molt!. A la caixa hem posat paper vegetal que rep l’ombra de l’objecte il·luminat, a l’inrevés, captat per la lupa. De la mateix manera els nostres ulls, projecten a la retina les imatges que captem de l’exterior i les traspassa al cervell a l’inrevés, que és l’encarregat de descodificar-les i que nosaltres les veiem del dret. Ha sigut un laboratori molt interessant!
Amb aquest últim laboratori hem pogut descobrir una bona manera d’ajudar a qui ho necessiti, fent arribar la llum natural a llocs on no arriba l’artificial. Amb les llums de Moser, sense necessitar cap font d’energia artificial, ja que amb la llum del sol, i la refracció de la llum, podem crear una làmpada. Per realitzar aquest mètode, es necessita aigua neta, per això s’afegeix llexiu, per tal d’evitar que els microorganisme de l’aigua s’enganxin a les parets de l’ampolla de plàstic, i facin que la llum no traspassi. En el nostre món, la ciència té un paper molt important, sense els estudis que s’han fet, els medicaments per les malalties, les vacunes, la tecnologia,... Ens permeten tenir millors condicions de vida i que puguem gaudir de salut i comoditats en el nostre dia a dia. Per aconseguir avenços científics, és important dedicar-hi recursos i diners, ja que gràcies a la ciència, tots tenim millors condicions de vida.