En aquest laboratori hem pogut recordar i aprendre moltes coses sobre la llum. Hem recordat que el curs passat vam aprendre que la llum blanca està formada per diferents colors, que existeixen diferents tipus de llum com la blanca, la infraroja i la ultraviolada i que la llum viatja a 300.000 km/s. Hem après que la llum viatja sempre en línia recta i que quan entra en contacte amb diferents medis o objectes, es produeixen els fenòmens de la refracció i la reflexió de la llum. Hem pogut comprovar amb diferents experiments que quan la llum canvia de medi es produeix la refracció de la llum, que consisteix en canviar de direcció: En l’experiment dels orbeez que estan formats per aigua i són rodons, això fa que quan estan en el vas, queden espais d’aire entre ells perquè no encaixen, quan la llum làser passa entre ells, cada cop que passa d’un orbeez a l’aire, la llum canvia de direcció i es veuen molts rajos de llum. Quan omplim el got amb orbeez amb aigua, la llum no es desvia perquè els orbeez més aigua, és tot aigua i la llum passa en línia recta. En l’experiment de les monedes la refracció de la llum fa que veiem més o menys monedes segons la posició dels nostres ulls, al canviar de direcció fa que arribi a nosaltres en posicions que no arribaria. També hem fet un altre experiment amb un peix dibuixat col·locat darrere d’un got, al afegir aigua, la llum passa de l’aire, a l’aigua i torna a passar per aire, al final l’afecte fa que veiem el peix al revés. Hem pogut observat la reflexió de la llum al col·locar el làser en la paret d’un recipient gran amb aigua, quan movíem el làser de la posició inicial de 90º i s’acosta a la superfície del recipient rebota i torna a entrar a l’aigua perquè la superfície de l’aigua actua com un mirall i la llum es reflecteix. La fibra òptica utilitza aquest procés per a fer arribar internet d’alta velocitat a les cases i les empreses; per això és important estudiar les propietats de la llum per a desenvolupar noves tecnologies.
Els objectes opacs tenen una ombra molt definida, de color negre i no s’observa color; no deixen que la llum els traspassi. La seva ombra ens ajuda a saber la forma que té l’objecte i quin tipus d’objecte és, segur que no estarà fet de vidre ni de cap material transparent o translúcid. La seva ombra ens permet veure només la silueta però si el canviem de posició ens pot ajudar a saber quina forma té i si té volum o no. En els objectes translúcids o transparents es pot observar color a la seva ombra, deixen passar la llum i la seva ombra no està molt ben definida; aquesta ombra no permet del tot distingir la forma, podem pensar de quin material està fet perquè sabem els materials que són d’aquests tipus: vidre, plàstic, paper vegetal... En els objectes que reflecteixen la llum la seva ombra és negra i definida, la llum rebota i pots veure la silueta de l’objecte reflectida en el costat oposat, si té color es pot veure en el lloc on és reflectit. Són objectes d’aquest tipus: el cd, els miralls, el paper d’alumini, els lluentons, els metalls, l’aigua, superfícies llises de plàstic... A vegades objectes que semblen opacs, quan reben molta llum deixen veure els objectes que tenen al darrere, com per exemple un full de paper i una goma al darrere en una finestra, o les teles de les cortines.
En aquest laboratori hem construït una cambra fosca i això ens ha permès entendre com funciona la visió humana (com entra la llum, com es reflexa i com la processa el nostre cervell. En aquest experiment hem vist que el procés de la cambra fosca que hem fabricat és semblant al dels ulls. El cervell ho processa d’una altra manera (els ulls envien la informació al cervell i aquest fa que ho veiem correctament). Tant la llum com la nostra vista capten les imatges al revés, i quan passen pel cervell les processem del dret. Hem pogut observar que els elements de la nostra cambra fosca representen els de la visió humana. La lupa actua com el cristal•lí i el paper vegetal actua com la retina. A més, també hem descobert que l’iris es va obrint i tancant per enfocar. A l’experiment ho hem pogut comprovar ja que segons la distància a la que es troba l’objecte de la lot o del paper vegetal, l’objecte es veu enfocat o no. També hem descobert com es feien les pel•lícules antigament i com funcionen les càmeres fotogràfiques. Ens hem divertit molt fent aquest laboratori i hem après moltes coses sobre la visió.
En aquest lab hem reflexionat sobre com ens afecta el nostre dia a dia no tenir accés a l’electricitat: ens seria difícil llegir, cuinar, treballar o fer qualsevol altra de les activitats que per a nosaltres són quotidianes. També ens afectaria a nivell de salut perquè si vivim en un habitatge que no té llum del sol potser no tindríem tanta energia, problemes de visió i d’estat d’ànim. Nosaltres som molt afortunats perquè disposem de moltes hores de sol i els nostres habitatges són lluminosos en la seva majoria. Abans de resoldre el repte no sabíem com s’ho podia fer la gent que viu en cases on no entra la llum del sol i no disposen d’accés a l’electricitat en països com Brasil, l’ Índia... Construir finestres, posar un sistema de miralls, fer instal•lacions elèctriques, és una despesa econòmica molt gran que la gent més desfavorida no pot assumir. Construir un sistema de llum amb les làmpades de Moser ens ajuda a donar llum a una sala molt fosca que no té electricitat ni hi arriba la llum del sol, de forma fàcil i econòmica. La làmpada de Moser funciona de manera que l’aigua que hi ha a l’ampolla es refracti i es dispersi per tota l’habitació. És important posar lleixiu a l’aigua de l’ampolla per evitar que els microorganismes es reprodueixen i embrutin l’aigua, si això passés l’efecte lluminós seria inferior. També es poden utilitzar per a fer fanals al carrer. Sense el coneixement científic i tecnològic la nostra vida seria molt més difícil i la nostra qualitat de vida seria pitjor. La ciència i la tecnologia ens ajuden a entendre coses que no veiem a simple vista, desenvolupen medicaments, eines o màquines que ens ajuden a desplaçar-nos, a comunicar-nos i ens faciliten tot allò que fem en el nostre dia a dia. És necessària i útil la investigació científica per continuar millorant la vida de tots els éssers vius del planeta: trobant més cures per a malalties, buscant materials que no siguin tan contaminants, buscar tècniques de reproducció que evitin la desaparició de les espècies en perill, desenvolupar tècniques agrícoles que permetin l’accés de tota la població al menjar...