Hola! En primer lloc, dir-vos que ens ha agradat molt l’experiència. Ha estat molt divertida i entenedora. Estem treballant la matèria i aquests experiments han estat un bon punt de partida per a treballar i estudiar el tema. En la primera part de l'experiment ens va sobtar veure com s'inflaven els globus, sobretot quan vam començar a posar més quantitat de reactius. Després del primer experiment vam deixar les ampolles amb els globus i al cap d'un estona en algunes ampolles el producte va canviar de color, es va enfosquir. Pot ser perquè no eren del tot hermètiques i va entrar oxigen? Vam preparar els reactius al mateix moment, tot igual... i uns van quedar d'un color com de vinagre negre i d'altres no ( el vinagre que vam utilitzar era blanc i sempre el mateix). Ens va agradar veure com la sal es dipositava al fons de les ampolles i el diòxid inflava el globus. En el segon experiment ens va agradar molt veure com quan posàvem l’espelma encesa dins del pot s’apagava immediatament. Ha estat molt entenedor per veure que els gasos també tenen densitat i també que per haver-hi combustió cal combustible, calor i oxigen! Esperant començar el següent repte, una abraçada Alumnes de 6è C
La Terra actua com un gran imant bipolar creant un camp magnètic. Els pols magnètics estan invertits als pols geogràfics. Les agulles de les brúixoles estan imantades i s’orienten cap al nord geogràfic perquè l’agulla està atreta pel camp magnètic de la Terra. Quan hem intentat moure l’agulla de la brúixola, sempre torna a orientar-se cap al nord. Quan hem apropat l’imant, la força de l’imant ha actuat sobre la brúixola i ha fet moure l’agulla. També hem imantat agulles de cosir llana ( per fregament amb un imant) i posades dins d’un petit vaixell de paper d’alumini dins d’un atuell amb aigua, han fet de brúixola, s’han orientat cap al nord. Hem manipulat imants amb llimadures de ferro i he pogut veure el camp magnètic que s’anava formant. També hem constatat que els imants tenen dos pols i que pols oposat s'atrauen i pols iguals es repel•leixen. Hem posat imants en una pila rodona i hem fet moure un fil de coure que l’envoltava. Hem fet un electroimant amb una pila. També hem fet un circuït elèctric amb quatre llimones i hem aconseguit que s’encengués una petita bombeta . Finalment hem construït un circuit elèctric amb un generador (pila), un conductor ( fil elèctric), una bombeta i un interruptor. Hem après que una pila genera un moviment d'electrons i que aquest moviment genera energia. Hem comprovat que hi ha materials conductors i materials aïllants. Un circuït funciona quan és un circuït tancat. Han estat uns experiments i treballs molt engrescadors.
La llum del sol conté molts tipus de llum (rajos ultraviolats, espectre de llum visible i els rajos infrarojos). Els colors dels objetes son deguts al reflexa d'aquesta part de la llum i de l'absorció de tots els altres colors. El color blanc reflexa la totalitat de la llum que rep, mentre que els altres colors només reflexen la llum associada al seu color, absorbint altres components que al augmentar la temperatura provoquen, en el cas del globus, que explotin. Hem comprovat que el blanc reflexa tots els colors i que el negre absorbeix la llum de tots els colors i amb ella, la calor. El sol i el foc són fonts d'energia natural i les bombetes són fonts d'energia artificial. Per comprovar la composició de la llum blanca i demostrar que està formada pels colors de l'arc de Sant Martí, hem creat un disc giratori de Newton amb el que hem pogut observar que si fem girar el disc a gran velocitat els colors desapareixen prenent una tonalitat blanca. Finalment també sabem que la pell necessita la llum del sol per fabricar la vitamina D però a vegades els rajos ultravioletes que la llum del sol desprén poden ser perjudicials. Una exposició elevada pot provocar cremades. ja que els rajos penetren les capes exteriors de la pell passant a capes més profundes que poden malmetre les cél·lules de la pell. Per aquest motiu, es important protegir-nos del sol.
Hem descobert que hi ha llum visible al nostres ulls i llum no visible, per això no veiem la llum infraroja. Utilitzant un detector com la càmara fotogràfica l'hem pogut veure. També hem comprovat que tan la llum visible com la que no veiem es comporta de la mateixa manera: travessa el plàstic transparent, no pot travessar un plàstic negre ben opac i es reflecteix en el mirall. També hem experimentat que hi ha coses no visibles als ulls però que sí que podem veure els seus efectes ( amb els eulls no veiem el raig infraroig del comandament de la televisió, però quan premem el botó canviem de canal, reajustem el so...). Ha estat una pràctica molt interessant i que ens ha sorprès molt.