MARTXAN DAUDEN TALDEAK

Jarraitu misioaren egunerokotasunari eskoletan!

5è PRI

2024-2025 / Ikusezina ikusten

5. · Col·legi Sant Lluís
Barcelona · Barcelona
Lab1 Materia
Ikusten duguna baino ez al da existitzen?

La reacció química amb 3 estats de la matèria!
20/11/2024

0.Presentació: Som del Col·legi Sant Lluís de Nou Barris, Barcelona, i cursem 5è de Primària. Ens diem Papagenos/as (en honor al personatge de la flauta màgica de Mozart). Us adjuntem les nostres conclusions i reflexions del LAB 1, ho hem fet en grups de 6, i aquestes són les millors respostes entre tots els grups. 1. Només existeix el que veiem? No perquè hi ha partícules i àtoms que no veiem, o un munt d'éssers vius que sense el microscopi no podríem veure. 2.Els tres estats que podem trobar en una matèria? Els 3 grans estats de la matèria són: el líquid, el sòlit i el gasós. Per posar un exemple, podem parlar de l'aigua, que la podem trobar en estat sòlid (gel), líquid (mars, oceans i rius) i en vapor (gasós), com quan bullim per cuinar a casa. 3.Es pot produir un canvi d'estat? Sí, es pot produir un canvi d'estat en una reacció química (com la que hem fet amb l'experiment, on el vinagre i el bicarbonat reaccionen i creen una nova matèria, el diòxid de carboni). De fet, en l'experiment del LAB 1 creem l'últim estat que ens faltava, el gasós, ja que el líquid i el sòlid ja els teníem. 4. Què és la densitat? És el pes (massa/volum) de la matèria que pot estar en qualsevol dels estats. Com més dens més a prop del fons estarà. 5.La densitat ha sigut important en aquest experiment? Ha aparegut a tots els experiments en l'experiment de l’espelma com que és més dens desplaçava l'oxigen a l’espelma i l’espelma no tenia oxigen i s’apagava.


Lab2 Indarra
Zergatik mugitzen dira objektuak?

El poder de la força invisible!
17/02/2025

Com que tots els materials (de l'experiment) són conductors d'electricitat, tenen àtoms, i per tant, tenen electrons, i hem de portar-los del pol positiu al negatiu (oposat). Gràcies als cables movem els electrons cap a la bombeta amb un cable i un altre cap al pol oposat de la pila. El cable enrotllat al voltant de la brúixola i connectat a la pila, fa que la brúixola ja no apunti al nord. Això succeeix gràcies a que hi ha una força influent, aquesta és la força elèctrica. Quan acostem l’imant, fa que la força elèctrica es torni en electromagnètica, això passa perquè el camp magnètic s’ha fusionat amb l’electricitat. L’imant busca l'atracció (el nord) o el repoliment (el sud).En el primer cas (pregunta 1), la força elèctrica és la que mou l’agulla, tot generant un camp magnètic (Llei d’Ampère). En el segon cas (pregunta 2), el camp magnètic generat pel corrent és més fort i pot alterar més el comportament de la brúixola, fent que l’agulla es mogui de manera inesperada.Com bé diu el seu nom, "electromagnètica", "electro-" d'electricitat (formada per la pila) i "-magnètica" de magnetisme (produïda per l'imant). Així doncs, el terme "electromagnètic" fa referència a la interacció entre camps elèctrics i magnètics.







Sortzailea:


Alba

Kolaboratzaileak:


Produkzioa:


eduXarxa

Utilizamos cookies propias y de terceros para finalidades analíticas y técnicas; tratando datos necesarios para la elaboración de perfiles basados en tus hábitos de navegación.
Puedes obtener más información y configurar tus preferencias desde 'Configuración de cookies'.

Configuración de cookies